keskiviikko 18. helmikuuta 2015

Ampujan päivä - Jasmin Mattila



Moikka! 

Mie olen Jasmin Mattila 18 vuotta ja kotosin Lokasta, mutta viimiset kolme vuotta oon asustellu Rovaniemellä ja opiskellu Ounasvaaran urheilulukiossa. Lapin urheiluakatemiaan olen kuulunu kohta sen kolme vuotta, mitä olen Rovaniemellä asunu. Urheilu on ollu mulle aina tärkiä osa elämää. 

Kuva: Raimo Mattila

Nuorempana laji oli vielä hakusessa ja kokeiltua tuli muun muassa hiihtoa ja lentopalloa, mutta 2010 löyty oma laji kivääriammunta ja siitä lähtien on tullu kisoja kierrettyä ympäri Suomea ja Pohjoismaissa. Kivääriammunta tuntu alusta asti enemmän omalta jutulta, joten pistooliammunnan jätin vuoden jälkeen. Ite ammun ilmakiväärillä, pienoiskiväärillä ja urheilukiväärillä. 
Ilmakiväärillä ammutaan 10m päähän naiset 40 laukausta ja miehet 60 laukausta pystyasennosta. Pienoiskiväärillä ammutaan 50m ja urheilukiväärillä 300m päähän ja kilpailuissa ammutaan makuulta 60 laukausta ja 3x20 laukausta eli 20 laukausta eka polviasennosta sitte makuulta ja viimisenä pystystä. Jokanen laji on hieman erilainen ja tuo mukavaa vaihtelua.

Kuva:  Raimo Mattila


Seuraavaksi voisin avata vähän mun normaalia kisapäivää. Viimeviikonloppuna 14.-15.2. oli ilma-aseiden joukkue SM-kisat Ylihärmässä. Sunnuntaiaamuna herätyskello soi viideltä, jonka jälkeen sängystä ylös ja aamulenkille. Mun tapoihin kuuluu käydä aamulla sellanen puolentunnin rento lenkki. Lenkin jälkeen tein venyttelyt ja seittemältä menin aamupalalle.

Kisa startti oli klo 9.00, joten radalle piti mennä vähän ennen kaheksaa. Yleensä kilapilupaikaille mennään viimistään tuntia ennen ammuntaa.  Kisapaikalle saavuttaessa hoidin ensin ilmottautumisen, jonka jälkeen lähin laittamaan varusteita kasaan. Klo 8.30 sai viedä varusteet omalle ampumapaikalle ja 8.45 alkoi valmistautumis- ja koelaukausaika. Tuona aikana saa ampua niin paljon laukauksia, ku haluaa, jotta saa aseen kohalleen ja ammunnan kulkeen. 9.00 tuli start –komento ja kisa alko. Kilpailuaikaa meillä oli tunti.


Joukkueeseen mun lisäksi kuulu Nita Törmänen ja Laura Sipola. Minun tulos oli 383, Nitan 382 ja Lauran 393, joten joukkuetulokseksi tuli 1158 ja voitettiin pronssia. Kisa oli tosi tiukka ja vasta viimiset ampujat ratkas mitallit. Naistensarjassa pronssimitali oli hyvä lisä lauantaipäivän hopeamitaliin, joka voitettiin N20-sarjassa. 

Laura Sipola, Jasmin Mattila sekä Nita Törmänen
Kuva: Pekka Sipola







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti